maanantai 31. elokuuta 2015

Ensimmäinen tehtävä: Trendit

Sieltähän ekana koulupäivänä napsahti heti ensimmäinen tehtävä. Tehtävänä oli tehdä portfolio markkinointiviestinnän kurssille. Tässä työssä täytyy hyödyntää tunneilla opittua asiaa ja myöskin käyttää omaa pääkopan luovuutta sekä ajattelua. Kuvia pitää olla ja visuaalisuus täytyy olla kiinnostava. Toteutus vapaa, joten halusin tehdä blogin. Taidan olla pulassa..

Kuvaa fiilistä erittäin paljon nytten..

Ei vaan! Eiköhän tästä selvitä kunnialla läpi. Mistähän sitä alottaisi? Pää täynnä ajatuksia, kaikki levällään - kuten kliseisesti voisi todeta - kuin jokisen eväät. Hirmu hinku ottaa kuvia, arvioida erilaisia mainoksia. Menenkö heti ottamaan bussipysäkille kuvia? Ostanko Trendi lehden, koska se oli ensimmäinen aihe? Ajattelenko liikoja? Pitäisikö ehkä nukkuakin välillä? Rauha.. Pienen kasailun jälkeen sain jopa kasattua tämän ensimmäisen tekstin, joten aloitetaas ihan asialla sitten:

Aiheena siis trendi. Mitä se oikein on? Ensimmäisen tietysti mielsin tämän muotiin ja muuhun materiaan, kuten vaatteisiin, meikkeihin, laukkuihin jne. Kuitenkin trendi oikeasti tarkoittaa tarkasteltavan ilmiön kehityssuuntaa. Jos ajatusta miettii pidemmällä tähtäimellä voi huomata, että trendejä on ollut aina luolamiesten ajoilta asti.

Luolamaalaukset, lannevaatteet, Kleopatran meikki, maalaaminen, kirjoittaminen, miesten sukkahousut ja puuteroidut peruukit, knallihatut, pin-up, Marilyn Monroe, leveälahkeiset housut, permanentti, Jennifer Anistonin hiusmalli.. Nämähän kaikki ovat olleet isoja trenejä ja siten muuttuneet muodiksi. Jotenkin aina olen mieltänyt, ettei trendi voi olla mikään ennen 1950-lukua syntynyt juttu. Tältä kannalta ajatellen huomaakin, että nämähän ovat pidemmän ajan trendejä.



Parastahan on, että nämä vanhat trendit elävät edelleen. Esimerkiksi Kleopatran kissamainen silmämeikki on vieläkin melko kovaa huutoa ja egyptiläisethän aloittivat koko meikkauskulttuurin murskailemalla ötököitä ja käyttämällä savea sun muuta meikkaamiseen. Paljon erilaisia symboleja ja kuvioita käytetään edelleen egyptiläisten ajoilta asti, esimerkiksi Ankhin risti.

Trendeissä on pakko ajatella aina tulevaisuutta, koskaan ei voi jämähtää nykyaikaan. Kun tuote on kehitteillä, menee sillä 1-2 vuotta siihen, että se löytyy markettien hyllyiltä. Trendeissä tulee olla todella ajan hermoilla mukana, mutta joskus tämä on mahdotonta. Joku idea saattaa syntyä aivan yhtäkkiä kenenkään arvaamatta, eikä kukaan osannut varautua siihen.



Miksi kaikenmaailman trendeitä tulisi olla niin tietoisia? Monesti asiakkaat tulevat kysymään, mikä on nyt juuri ''se juttu.'' Esimerkiksi kampaamoissa asiakas saattaa haluta tietää mikä on uusinta uutta, eikä välttämättä halua sitä itselleen, mutta haluaa olla ajan tasalla asioista. Asiakas saattaa myös haluta tällä välttää sen, että hän ei ole massan mukana kulkija.

Aina uusimpien trendien aikaan kalleimmat merkit lanseeraavat ensimmäisenä uusimmat jutut, jotka sitten valuvat alaspäin aina edullisimmille merkeille. Alkuperäinen tuote on se, jota on lähdetty kopioimaan, ja siitä on saatu tehtyä halvempia versioita. Toki laatu saattaa tässä prosessissa kärsiä.

Esimerkiksi itse huomasin, että Andiamolla oli omia lanseeraamiaan tennareita. Arvoin näiden 30€ maksavien ja 100€ Conversen välillä, kummat otan? Otin edullisemmat ja kaduin päätöstäni. Kengät kuluivat todella äkkiä rikki ja olivat epämiellyttävät käyttää. Ostin aidot Converset itselleni ja huomasin kuinka laadukkaat kengät ovat kyseessä. Vaikka monesti halvempi kopio olisi olemassa, ei se ole kannattavin sijoitus. Joskus jopa halvempaa merkkiä voi joutua ostamaan tiheämmin, kuin silloin jos ostaisi kerralla kunnollisen.
http://minimalismissimple.com/wp-content/uploads/2014/03/trend_guide.jpg
Tulevaisuuden trendejä varten on olemassa ''trendien haistelijoita.'' He ovat isojen firmojen työntekijöitä, jotka kiertelevät eri paikoissa kuten kahviloissa, pubeissa, yökerhoissa jne etsimässä mikä on tuleva 'it -juttu.'' Näiden avulla varsinkin muotiteollisuus pystyy luomaan uusia trendejä ja tuomaan markkinoille sitä, mikä ei vielä ole muotia. Kosmetiikkateollisuus seuraa lähes aina muotia, ainakin meikeissä. Kosmetiikassa on melko sama homma kuin muodissakin - kalleimmat merkit tuovat uuden jutun markkinoille ja se valuu siitä pikkuhiljaa edullisimmillekin merkeille.

Joskus trendit menevät täysin metsään ja suunniteltu tuote onkin täysin floppi. Hyvä esimerkki tästä on:
http://images.teamsugar.com/files/upl2/33/330044/20_2009/c928376e5727250d_Prescriptives.jpg
Jotkut varmaan muistavatkin tämän kauhistuksen. Kyseessä on tietysti värisevä ripsiväri. Lähes kaikki kalliista Estee Lauderista halvimpiin Rimmeleihin lanseerasivat tämän ripsivärin. Kuinka kauan se oli markkinoilla? Tuskin edes vuotta. Tässä kohtaa varmaan kaikki firmat kokivat tappiota tämän tuotteen kohdalla. Joskus markkinoille yritetään tuoda tuote ja tehdä siitä uusi hitti. Kuitenkin käy myös näin - tuote on susisurkea jo alusta lähtien ja kukaan ei sitä halua.

http://www.stretchingabuckblog.com/wp-content/uploads/2015/04/Dollarphotoclub_79739943.jpg
Toisinaan tämä kuitenkin toimii. Selfietikku on yksi niistä tuotteista, joita vain kokeiltiin markkinoida. Kunnes ne loppuivatkin jokaisesta kaupasta ja saivat hirvittävän suuren suosion. Toinen on - ainakin suomalaisten suosima - Foam Roller. Näiden kysyntä jatkaa yhä kasvuaan.

Joskus ennustaminen on mahdotonta - aina ei voi millään tietää mikä on in ja mikä out.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti