keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Digitaalinen markkinointi

Tällä kertaa aion perehtyä digitaalisen markkinoinnin saloihin. Mitä oikein on digitaalinen markkinointi? Kaikkea sitä, mitä näemme televisiossa, internetissä, sähköpostissa, elokuvissa, puhelimella, tabletilla, kaduilla kävellessä näkyy liikkuvia isoilla screeneillä mainoksia ja kuulemme radiossa. Digitaalinen puoli on kasvanut räjähdysmäisen isoksi muutamien vuosien aikana ja sen suosio jatkaa kasvamista. Miksi se kasvaa ja miksi sitä käytetään niin paljon? Yritetään hieman tiivistää ajatuksia:
http://www.mvigyan.com/wp-content/uploads/2014/07/digital-marketing.png

Internetin potetntiaali on valtava. Jopa 43% maailman väestöstä on Internet käytössä. Jopa 70% maailman ihmisistä ovat alueella, jossa on Internet. Vuonna 2015 on laskelmoitu Internetin käyttäjiä olevan 3,2 miljardia koko maailmassa. Digitalisaatio mahdollistaa muutoksen, kuten lehdet, musiikki ja televisio. Digitalisaation aika on muuttanut monia palveluita, kuten pankkipalveluita, sekä matkan varauksia. Enää ei tarvitse käydä matkatoimistossa tai pankissa, vaan suurimman osan voi hoitaa verkossa.














Digitaalisoituminen auttaa myöskin vähentämään tietynlaisia kustannuksia; yrityksille on kustannustehokkaampaa olla ilman konkreettista myymälää, kuin ylläpitää myyjää ja kaikkia niitä kuluja, mitkä aiheutuvat myymälästä. Tässä varjopuolena on tietenkin se, että ihmisillä lähtee työpaikkoja, kun työntekijöitä korvataan esimerkiksi roboteilla. Onneksi on monia palveluita, joita tuskin tullaan korvaamaan roboteilla tai kokonaan digitaalisilla palveluilla esimerkiksi hierontapalvelut tai kampaaja.

Kaikki digitaalinen markkinointi on hyvin laajaa aluetta. Tämä käsittää useita eri kanavia. Miksi digitaalinen markkinointi on sitten niin kannattavaa ja tehokasta markkinointia? Tässä hieman eri kanavia ja mietteitä niistä ja niiden vaikutuksista:

Televisio:
Tämä on markkinoinnin kanavista yksi parhaimmista -  ja kalleimmista. Television hyvät puolet ovat ne, että markkinoinnin kannalta tehokkainta on käyttää liikettä, ääntä ja kuvaa. Kaikkien näiden yhdistyessä, ihmiset muistavat mainokset kaikista helpoiten. Mainos saattaa ärsyttää, olla mieleenpainuva muutenvaan, humoristinen tai jotain muuta. Televisio luo mielettömän mahdollisuuden yrityksen markkinoinnille, mutta on myös erittäin kallista. Parhaat katseluajat ja suosituimpien ohjelmien mainoskatkot ovat usein haluttuja, sekä todella kalliita.


Kuvassa näkyy paljonko maailmanlaajuisesti budjetoidaan prosentuaalisesti eri mainoskategorioihin. Kuten kuvasta näkyy kosmetiikkaa mainostetaan suhteessa yhtä suurella volymilla kuin autoja.
Lähde: http://www.ooyala.com/videomind/archive/global-ad-spend-totaled-128-billion-q1

Pienille yrityksille televisiomainonta ei ole kovin järkevä paikka: ihmiset harvoin muistavat mainosta pelkän yhden katselukerran jälkeen. Jos yritys haluaa painua mieleen, tehdä itseään/tuotettaan tunnetuksi, tulee mainoksia toistaa kerta toisensa jälkeen. Jos rahaa on rajallisesti, on tämä jopa mahdoton mainosväylä monille yrityksille. Televisio onkin isojen ja rahakkaiden yritysten tapa säilyä ihmisten mielissä ja pitää yllä tietynlaista imagoa.




Youtube/Liikkuvat mainokset:
Nykyään ei YouTubessa pysty katsomaan moniakaan videoita ilman, että siinä on aluksi mainos tai kesken videon hyppää yksi tai useampi mainos videon alareunaan. Verrattuna televisioon, YouTube on kehitetty vasta vuonna 2005 kun taas televiso on tullut 1900-luvun alussa. Ihmeellistä, miten 10 vuotta vanha keksintö voi olla halutumpi ja näkyvämpi mainoskanava kuin melkein 100 vuotta vanha keksintö. Vastauksia tähän varmasti on monia, joista itse ainakin nostan esille nuorison.


 https://i.ytimg.com/vi/k2Kw6xPV2Kw/maxresdefault.jpg


18 - 30-vuotiaista puhuttaessa saatetaan käyttää jopa sanaa digitaalinuoret. Tämä tarkoittaa juuri sitä miltä se kuulostaa: nuoret ovat Internetin suurimpia käyttäjiä. Mikäs ikäryhmä on paras mainonnan kohde? Kyllä, juurikin tämä sama ryhmä. 18 - 30-vuotiaat ovat altis ikäryhmä kuluttajina, joten mainostaminen heille on tehokkainta ja yrityksille tuottoisinta. Ei ihme, että näin isolla kanavalla halutaan mainostaa, koska kohderyhmä on useimmiten juurikin tuohon ryhmään kuuluvia nuoria.

Itse kuulun tuohon kyseiseen ryhmään ja olen myös laitanut merkille, että mainokset ovat hyvin saman kaltaisia. Paljon mainostetaan kosmetiikkaa, pelejä, urheiluvaatteita, kauppakeskuksia, ruokaa ja raskaustestin mainoksia pyörii paljon. Harvemmin 12-vuotiaat tarvitsevat vielä urheiluvaatteita aikuisille suunnatuista kaupoista tai päättävät kotona tehtävistä ruokaostoksista.


Tässä yksi video, jonka olen juurikin YouTubessa alunperin nähnyt (taitaa kylläkin olla tv-mainos.) Tämä oli todella mieleenpainuva ja hyvin vaikuttava mainos.

Kuten television kohdalla todettiin; liikettä, ääntä ja kuvaa sisältävä mainos on kaikista tehokkain. YouTuben mainokset ovat nimenomaan tällaisia. Joillekin voi olla miinuksena näissä se, että on olemassa erilaisia ohjelmia, joilla voi estää mainosten näkyminen verkkosivustoilla. Myöskin mainoksissa on helppo painaa ''skip'' näppäintä (yleensä viiden sekunnin jälkeen voi tätä nappia painaa.) Harva meistä jaksaa edes television mainoskatkolla katsella kaikkia mainoksia, joten usein myös YouTubessa mainokset joko skipataan tai painetaan rastia.


Radio:
Mainoskanavana radio on siitä huono, että kaikki mainostaminen tapahtuu pelkästään äänellä. Ei ole näkyvää kuvaa, tai liikettä. Liikke ja kuva ovat tehokkaampia mainostamisen keinoja, koska ihmismieli haluaa luoda mainostettavasta asiasta tietynlaisen mielikuvan. Radion välityksellä tämä on hankalampaa. Kuitenkin radiomainonta on usein huomattavasti edullisempaa ja radio kattaa yllättävän paljon kuuntelijoita.

Radion mainonta monesti on hieman rajoittuneempaa: en ole koskaan kuullut esimerkiksi meikkivoidetta mainostettavan radiossa. Tähän on varmasti looginen selitys: meikkivoidetta ei ole helppo myydä pelkän äänimielikuvan perusteella. Kun taas esimerkiksi kivennäisvettä voi mainostaa erilaisin ääniefektein, luoden vaikka trooppista tunnelmaa tai puron solinaa. 

Älypuhelimet/Tabletit(/ tietokoneet):
Lähes jokainen nykyään omistaa älypuhelimen ja todella monella sen lisäksi on käytössä tabletti. Älypuhelinta ihminen vilkuilee päivän aikana kymmeniä - jotkut jopa satoja kertoja. Haemme erilaisia palveluita ja asioita älypuhelimen välityksellä. On erittäin tärkeää, että yrityksen mobiilisivut ovat toimivat. Jos mobiilisivustot ovat hankalat ja vaikeasti käytettävät asiakkaat eivät halua selata niitä ja yritys voi menettää rahaa. Koska nykyään useimmat käyttävät älypuhelinta enemmän kuin tietokonetta, on markkinointi keskittynyt hyvin paljon älypuhelimille sopivaksi.


Seuraavassa videossa näkyy hyvin, kuinka markkinointia suunnataan enemmän ja enemmän älypuhelimille.


  • Facebook/Instagram/Twitter/WhatsappMuu sosiaalinen media
Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa paljon enemmän puhelimella, kuin esimerkiksi tietokoneella. Nämä ovat yrityksen kannalta todella hyviä mainoskanavia - ja jopa ilmaisia! Facebookiin ei maksa mitään perustaa yritykselle omaa sivua ja kutsua ihmisiä tykkäämään siitä. Isoimmat yritykset käyttävät lähes kaikkia näitä kanavia (Esim Nike, Lorea'l), mutta myöskin pienempien yritysten kuten parturi-kampaamoiden ja muiden kannattaisi olla sosiaalisessa mediassa aktiivisia.



http://www.eon.com.au/new/content/img/socialmedia.jpg
Näillä kanavilla on niin paljon käyttäjiä, sekä saa niin helppoa mainostilaa, että olisi hölmöä olla hyödyntämättä näitä väyliä. Toisaalta, jos yrittäjä kokee, ettei resurssit riitä IG ja FB -tilien päivittämiseen säännöllisesti, kannattaa ehkä mielummin olla ilman. Nimittäin näiden kautta myös monet saattavat ajatella, että passiivinen oleminen tarkoittaa, ettei liiketoimintaa enää ole.

Kuvasta näkyy, kuinka moni käyttää kyseisiä sosiaalisia medioita.
How to Choose Social Media Platforms
Kuten ylemmästä kuvasta näkyy, käyttäjiä on paljon, joten potentiaalisia käyttäjiäkin on paljon. Yrittäjien siis kannattaa hyödyntää nämä kanavat ja ottaa niistä kaikki mahdollinen irti.

  • Nettisivut/Internet:
Jos yrityksen nettisivut eivät ole kunnossa, asiakkaat löytävät yrityksen luokse paljon heikommin. Nettisivuilla tulisi olla aina: yrityksen tiedot, aukioloajat, puhelinnumero, sekä mahdollinen käyntiosoite. Kuten aiemmin ylempänä totesin: nettisivujen tulisi olla puhelimille ja tableteille sopivia. Paras vaihtoehto aina on, että on kahdenlaiset nettisivut: normaalille selaimelle sopivat sekä älypuhelimelle sopivat mobiilisivut.

Yrityksen omia nettisivuja ei kannata jättää varjoon ja niistä kannattaisi tehdä mahdollisimman selkeät. Hinnat ja palvelut kannattaa olla selkeästi (etusivulla) näkyvissä. Monet ihmiset etsivät yrityksistä ensin netistä tietoa ja sitten vasta hyödyntävät palveluita. Jos nettisivut ovat puutteelliset tai sekavat, asiakkaat vaihtavat toiseen paikkaan.

Internetissä on useita eri paikkoja, joissa pystyy yritystään mainostamaan. Harvoin kuitenkin Cosmopolitan haluaa omille nettisivuilleen vaippamainoksia, joten yleensä mainokset liittyvät jollain tavalla nettisivuihin tai sen käyttäjiin/selaajiin. Google myy myöskin mainostilaa hakukoneen yhteydessä. Yleensä Google tunnistaa haun yhteydessä hakusanoja ja valitsee mainokset sen mukaan. 
  • Puhelimien/tablettien sovellukset eli Appit:

Useimmat suuret yritykset, jotka haluavat tarjota toimintaansa madollisimman kattavasti, ovat tehneet yrityksestään myös jonkinlaisen sovelluksen. Esimerkiksi Google on luonut älypuhelimille sopivan appin Google Earth :ista. Koska älypuhelimet ovat jo niin monella ihmisell käytössä, myöskin sovelluksissa mainostaminen on kannattavaa. Useimmat ilmaissovellukset mainostavatkin samalla muitakin tuotteita, kuin pelkästään omaa jo ladattua sovellusta.

Lorea'l on tehnyt oman meikkaussovelluksen. Sovelluksessa otetaan omista kasvoista kuva ja sovellus tunnistaa minkälaiset värit käyvät esimerkiksi luomille ja minkälainen voisi olla hyvä puuteri tai poskipuna juuri kyseiselle henkilölle. Sovellus sisältää myös erilaisia mallimeikkejä. Kaupassa sovellusta voi myöskin hyödyntää; jos löydät mielenkiintoisen luomivärin ja haluaisit tietää miltä sävy näyttää omissa silmissä, skannaat vain tuotteen, sovellus tunnistaa sen ja luo meikin kasvoillesi itsestä otettuun kuvaan. Täällä yritetään saada räätälöityä markkinointia juuri kyseiselle kuluttajalle.


Tässä vielä video kyseisestä sovelluksesta:

Kuten voimme huomata digitaalinen verkosto on todella laaja ja kattaa paljon ihmisiä. Siksi se on suosittu markkinointiväylä ja helppo keino tuoda edullistakin näkyvyyttä yritykselle. Näemme paljon enemmän mainoksia päivittäin kuin voisimme kuvitellakaan. Mainoksia on niin paljon eri puolilla missä ikinä liikummekin tai olemme (ulkona tai Internetissä), joten mieli on hieman valikoiva mainoksien suhteen. Markkinointia on paljon erilaista ja tämä on yksi (suuri) osa sitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti