tiistai 1. joulukuuta 2015

Mielikuvat kosmetiikka-alalla ja mielikuvamarkkinointi

Kosmetiikka luo paljon erilaisia mielikuvi. Joillekin se tarkoittaa upeita ylellisiä ihovoiteita ja seerumeita, kun toisille se on pelkkä hammastahna ja saippua. Monesti ihmiset mieltävät sanan 'kosmetiikka' pelkästään meikkeihin. Kun olen kertonut ihmisille, että olen kosmetiikkamyyjä saan aina vastakysymyksen ''eli myyt jotain meikkejä?'' Ei se nyt ihan pelkästään meikkien myymistä ole.
http://www.womenforchange.info/wp-content/uploads/2011/02/jennifer-lopez-loreal-infallible-ad.jpg

Kuten muillakin isoilla aloilla myös kosmetiikassa seurataan isojen trendien vaikutuksia ihmisiin. Luomu -tuotteiden suosion myötä yhä useammat sarjat ovat tuoneet joko luonnollisempia tai jopa täysin luomu -tuotteita markkinoille.
 https://www.paulpenders.com/images/newsletter/20101001-2.jpg
Monille kosmetiikasta tulee mieleen ne kauniit naiset, joilla on virheetön iho, täydelliset ripset, kiiltävät hiukset ja upea olemus luonnostaan. Hulluinta kosmetiikassakin, kuten muodissakin, on se, että niitä loppupeleissä myydään ihan tavallisille ihmisille. Suurin ostovoima maailmassa on keskituloisilla ihmisillä. Tämä on juurikin sitä kun puhutaan, että myydään massatuotteita. Massatuotteet ovat juuri niitä, joita myydään kaikista eniten ja juuri kyseisille ihmisille.
 https://andrysuryadiwijaya.files.wordpress.com/2011/11/ad_wp_2008_06_img1024.jpg
Miksi tuotteita sitten mainostaa se täydellinen nainen? Tähän todennäköisesti liittyy psykologia siitä, että ihmiset tavoittelevat täydellisyyttä. Koska tuotetta on saatu mainostamaan se upea julkisuudenhenkilö, monet tavalliset ihmiset haluavat sen juuri siksi. Ihmiset haluavat olla kuin mainoksessa olevat naiset. Tuotteiden avulla he toivovat saavuttavansa edes osan siitä. Monet myös olettavat, että se julkisuudenhenkilö itsekin suosii ja käyttää kyseistä tuotetta. Pakkohan tuotteen on silloin oltava ihana ja täydellinen - kuten mainoksessa oleva nainen.

Joskus kuitenkin nämä mielikuvat eivät ole hyvä asia. On aina olemassa ääripään ihmisiä, jotka vetävät asiat niin sanotusti överiksi. Jotkut eivät ymmärrä, ettei tarvitse olla niin hoikka tai pitkäripsinen kuin siinä mainoksessa oleva nainen on. Pelottavinta näissä mainoksissa on se, että nuoret tytöt haluavat olla juuri kuin he. Nämä saattavat vaikuttaa ihmisten minä -kuvaan todella voimakkaasti ja aiheuttaa hirvittäviä paineita. Kosmetiikka-ala ei ole ihan niin julma kuin muotimaailma, mutta tähän asiaan harmiksi ne kulkevat käsi kädessä hyvin paljon.

http://www.celebritystreetstyle.com/images/batch/emma-watson-lancome-love-700.jpg

Kosmetiikassa mielikuvia luodaan visuaalisesti paljon. Värit, tausta, musiikki.. Kaikki vaikuttavat siihen minkä mielikuvan tuote luo. Usein kosmetiikka painottuu hyvin paljon kasvoihin ja mainoksissa näytetään paljon kasvoja. Julkisuudesta tuttuja henkilöitä on hyvä käyttää mainoksissa. Vaikka ihmiset eivät ostaisi kyseistä tuotetta he saattavat muistaa mainoksessa näkyneet kasvot ja yhdistävät tuotteen tähän tunnettuun henkilöön - tai toisin päin. Tämä mielikuva saattaa joskus olla positiivinen ja joskus negatiivinen. Tämä tuo kuitenkin merkille/brändille tunnettavuutta, oli kyse sitten hyvästä tai huonosta mielikuvasta.

Mielikuvamarkkinoinnissa halutaan saada ihmisille jokin tietynlainen mielikuva.

Aluksi tuotteesta saadaan mielikuva, johon sisältyvät:
  • Tarinat, näkymät, huomiokohteet, uskomukset, odotukset, ideat
Tämän jälkeen mielikuva ohjaa ihmiset johonkin havainnointiin, johon sisältyy:
  •  Etsintä, erottuminen, tunnistaminen, huomiointi, tiedon keruu, nimeäminen
Kun mielikuva vaikuttaa, sen pohjalta käyttäydytään. Käyttäytymiseen kuuluu:
  • Päätöksenteko, voimavarojen suuntaaminen, valinta, arviointi, kokeilu, kokeminen
Tuotemielikuvien avulla opitaan hahmottamaan lukemattomien merkkien ja tavaroiden maailmaa. Mielikuvat muodostuvat jo havainnointivaiheessa. Jotta asiat olisivat huomionarvoisia ja niihin kiinnitettäisiin huomiota kynnys huomion saamiseksi nousee kokoajan. Yritysten tulee luoda tuotteista sekä tunnistettavia että erottuvia. Nimi ja visuaalisuus ovat tässä avainasemassa.


Mielikuvan muodostuminen ei ole kertaluontoinen, vaan jatkuva, muuttuva prosessi. Median välityksellä, sekä erilaisten vuorovaikutusten avulla voidaan muuttaa mielikuvia. Tämän takia mielikuvien mahdollistaminen on tärkeää kehitettäessä yrityksen imagoa. Imago syntyy kuluttajamielikuvasta. Tämä tarkoittaa käsitystä jotakin asiaa kohtaan. Mielikuvat vaikuttavat käyttäytymiseen paljon. Valintatilanteessa pyritään valitsemaan odotuksia ylittävä vaihtoehto. Jos tuote on tunnistettava usein pelkkä nimi jo ''myy'' asiakkaalle tuotetta tai yritystä.
Yrityksen identiteetti, sekä siihen liittyvät toiminnalliset ratkaisut luovat perustan yrityksen sisäiselle ja ulkoiselle mielikuvan muodostumiselle. Sisäinen mielikuva tarkoittaa henkilökunnan mielipidettä yriytksestä ja ulkoinen ulkopuolisten henkilöiden mielikuvaa yrityksestä. Hyvä mielikuva vaikuttaa ihmiste suhtautumista yritykseen. Hyvä mielikuva vähentää myös markkinointikustannuksia (pitkällä aikavälillä.) Myöskin katteellisemmat hinnat ovat mahdollisia, jos mielikuva yrityksestä on hyvä.
Lyhyesti voidaan siis tiivistää: Mielikuva tuotteisiin luodaan jo ennen sen ostamista. Ensimmäinen osto tapahtuu pelkästään mielikuvien perusteella. Ihmisillä saattaa olla tuotteesta/yrityksestä jo valmiiksi mielikuva, vaikkei olisikaan koskaan käyttänyt sitä. Kaikki ihmisten näkemykset ovat enemmän tai vähemmän puhtaita mielikuvia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti