Markkinointia jossa:
- Idea on tärkeämpi kuin raha
- Pitää tapahtua vain kerran - useampi kerta ei ole enää sissimarkkinointia
- Kertaluontoista - hätkähdyttää, ilahduttaa, naurattaa... Herättää siis tunteita
- Esimerkki tästä on flashmob
Sissimarkkinointi tarkoittaa sitä, että rahan sijaan käytetään älyä, ideaa ja melko vähän rahaa. Toki isojen firmojen isot mainokset maksavat, esimerkiksi koko bussipysäkin tuunaus. Suhteessa kuitenkin yhden tai parin bussipysäkin tuunaus ei maksa firmalle läheskään niin paljon, kuin esimerkiksi 20 kertaa päivässä pyörivä televisiomainos. Idea on nimenomaan saada näkyvyyttä erittäin luovalla ja omaperäisellä tavalla. Sissimarkkinointi oli alunperin tarkoitettu pienille yrityksille, joille kunnianhimo on rahaa tärkeämpää.
Sissimarkkinoinnin keinot voivat olla jopa ilmaisia. Minimipanos saattaa olla suurikin summa, jos tuotto on suuri. Kuitenkin rahaa tärkeämpää on äly. Yleensä sissimarkkinointi on keskittynyt kohderyhmän ja liiketoiminnan ytimeen, joten markkinoijat ymmärtävät asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Usein näillä ideoilla saadaan paljon näkyvyyttä mediassa ja idea on erittäin selkeä ja todella hyvä.
Ero markkinoinnin ja sissimarkkinoinnin välillä:
Suuren budejetin mainokset eivät ole sissimarkkinointia. Tavallisessa markkinoinnissa sijoitetaan rahaa markkinointiin - sissimarkkinoinnissa sijoitetaan enemmän ideaa, aikaa ja älykkyyttä. Toki näihin menee myös rahaa, kuten aikaisemmin jo todettiin, mutta joskus sissimarkkinointi ei ole kallis investointi. Markkinoinnissa keskitytään mittaamaan myynnin tulosta ja sissimarkkinoinnin päätavoite on voitto. Markkinoinnissa keskitytään arvailuihin ja kokemuksiin. Sissimarkkinointi perustuu ostokäyttäytymisee ja psykologiaan.
Täytyy sanoa, että minä ainakin menen ihan halpaan näissä. Kuluttajana olen todella kriittinen ja teen vähän heräteostoksia. Kuitenkin uskoisin, että tämänkaltainen mainonta saattaisi vaikuttaa jopa minuun niin, että teen heräteostoksen vain hyvän ja oivallisen mainoksen takia.
En osannut yhtään päättää, mitkä kuvat olisin jättänyt pois. Päätin julkaista ne kaikki, hah. Mielestäni kuvat ovat ihan mielettömiä. Tämä on varmasti markkinointia, joka saattaa vaikuttaa psykologisella tasolla. Viereisessä kuvassa mainostetaan Reebokia. Jos ihmiset näkevät tämän kauppaan mentäessä he saattavat alitajuntaisesti hakeutua kyseisen brändin luokse. Nämä ovat kuitenkin todella vaikuttavia ja erilaisia markkinointikikkoja, joten hyvin helposti ne jäävät myös alitajuntaan. Vastaavasti myös ihmiset voivat suoraan muistaa ''näin silloin sen upean mainoksen siitä, ostanpa niiden tuotteita.''
Sissimarkkinoinnin idea on siis yhdistää markkinointi ja myyntityö. Tavoite on olla poikkeava kaikista muista jollain omalla tavalla ja tuottaa asia taloudellisesti. Asiakkaan tunteminen on tärkeää, joten siinä keskitytään pieniin kohderyhmiin. Sissimarkkinointi toimii asiakkaan eduksi, vaikka siitä seuraisi lyhyen ajan tappio. Vaikka mainokset ylipäätään saattavat hätkähdyttää, ilahduttaa, surustuttaa, mitä tahansa - sissimarkkinoinnin idea on ilmaista asia selkeästi. Itse mainonta ei pyri olemaa arvoituksellinen, ilahduttava, surustuttava jne.
Sissimarkkinoinnissa käytettävät keinot saattavat olla yhteiskunnallista markkinointia. Kuten yllä oleva WWF:n (kansainvälinen ympäristöjärjestö) tekemä mainontakikka käsipaperin käytöstä. Käytännössä sissimarkkinointi on asiakkaalle hyödyllinen antaessaan neuvoja, ideoita ja tietoa.
Riskinä näissäkin on se, että kaikki eivät koe mainoksia miellyttäviksi. Jotkut voivat kokea mielipahaa tai provosointia mainoksista. Ne saattavat sisältävät yleisesti mauttomuutta, kuten liian pitkälle vietyä seksiä, poliittisia asioita tai uskontoon liittyviä asioita. Laillisuus näissä on aina oma riskinsä - tämän takia voi olla, ettei niitä paljon Suomessa näe.
Pääosin sissimarkkinointi pyrkii olemaan hyvän maun mukainen, viihdyttävä ja asiakkaalle miellyttävä mainonnan keino. Loppuun jälleen yksi video, missä on kooste erilaisista sissimarkkinointikeinoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti